MySafety on tutkinut identiteettivarkauksia jo vuodesta 2015, ja vuodesta riippumatta tuloksiamme on värittänyt kahtalaisuus: osa tuloksista on alleviivannut myönteistä kehitystä ja osa maalannut synkkää kuvaa. Niin on tänäkin vuonna.
MySafety on tutkinut identiteettivarkauksia jo vuodesta 2015, ja vuodesta riippumatta tuloksiamme on värittänyt kahtalaisuus: osa tuloksista on alleviivannut myönteistä kehitystä ja osa maalannut synkkää kuvaa. Niin on tänäkin vuonna.
MySafety julkaisi uusimman 1000 suomalaista -kyselytutkimuksensa tänään aamulla. Tutkimuksen tulokset noudattivat monella tapaa aiempien vuosien trendejä, mutta muutama seikka yllätti meidät. Niistä ehkä huolestuttavin oli mielestäni se, että suomalaisista lähes 90 prosenttia on saanut huijausviestejä tai -soittoja. Se tarkoittaa, että meille on syntymässä identiteettivarkauksiin kytkeytyvä petosrikollisuuden muoto, joka läpileikkaa koko kansan. Tilanne ei ole ongelmaton, sillä se johtaa helposti huijausviestien normalisoitumiseen. Onneksi vain prosentti huijausviesteistä ja -puheluista tutkimuksemme mukaan onnistuu.
Identiteettivarkauksien kohdalla osuus on tätä suurempi. Tutkimukseemme vastanneista kahdeksan prosenttia koki joutuneensa identiteettivarkauden kohteeksi ja heistä 35 prosenttia raportoi identiteettivarkauden onnistuneen.
Entä sitten myönteinen kehitys? Sitäkin on tapahtunut. Viime vuotta merkittävästi useampi suomalainen ilmoittaa nyt identiteettivarkaudesta poliisille ja entistä useampi saa myös viranomaisilta avun. Tämän ohella moni raportoi tapahtuneesta myös pankkiin ja maistraattiin. Kuusitoista prosenttia vastanneista kertoi olleensa yhteydessä myös muihin tahoihin, kuten sosiaalisen median palveluihin, peliyhtiöihin, operaattoriin tai työnantajan tietoturva-asiantuntijaan. Vaikka parannettavaa vielä onkin, kehityssuunta on oikea. Henkilötietojen menettämisestä tulee ilmoittaa viranomaisille aina.
Raporttimme nosti esiin myös yhden asian, joka koskettaa meitä mysafetylaisia henkilökohtaisesti. Markkinoille halutaan nyt kattavia vakuutuksia identiteettivarkauksien varalle. MySafety toimii juuri tässä markkinassa ja olemme erityisen ylpeitä, että palvelukonseptimme sisältää ennaltaehkäisevän monitorointipalvelun, taloudellisen turvan ja henkilökohtaisen tuen. Tehtävämme on auttaa asiakkaitamme identiteettivarkausten yli kuivin jaloin – ja tutkimuksemme osoittaa, että sille on myös kova tarve.
Raporttiimme voit tutustua täältä.
Terveisin,
Johanna Abgottspon
maajohtaja, mySafety