Henkilökohtaisiin tietoihin kohdistuvat varkaudet yleistyvät yhä nopeammin. Varkaus voi sattua missä ja kenelle tahansa, kuten Marin ja Lauran tarinat osoittavat. Marin henkilötiedot vietiin puhelimen varastamisen yhteydessä, Lauran tiedot päätyivät murtovarkaiden käsiin. Lue heidän tarinansa.
mySafetyn asiakaspalvelun ja myynnin johtaja Vesa Järvinen kuulee päivittäin erilaisia tarinoita, miten suomalaisten tietoja on joutunut anastetuksi. mySafety on ainoa yritys Suomessa, joka tarjoaa asiantuntijapalvelun ja vakuutuksen identiteettivarkauden varalle.
”Ensimmäiseksi pyydämme listaamaan kaikki paikat, mihin asiakas on rekisteröitynyt sähköpostiosoitteillaan. Lähipiirille on hyvä ilmoittaa tapahtuneesta, koska sähköpostista on voitu lähettää viestejä tai maksupyyntöjä. Kehotamme lisäksi aina tekemään rikosilmoituksen, sillä tapaus voi olla osa suurempaa vyyhtiä”, summaa Järvinen toimenpiteitä, millä mahdollista identiteettivarkautta aletaan selvittämään.
Marin tarina
Identiteettivarkaus voi osua kohdalle, vaikka omia tietojaan suojelisi miten tarkasti – joskus kyse on vain huonosta tuurista. Pari vuotta sitten Marin henkilökortti joutui vääriin käsiin kännykkävarkauden yhteydessä. Tästä seurasi lukuisia yhteydenottoja pikavippiyrityksiin, velka-asioiden selvittelyä ja jatkuva epävarmuus, onko oma identiteetti enää koskaan täysin suojassa.
Lauran tarina
Varastettujen tavaroiden lisäksi varkaat pääsivät käsiksi myös Lauran henkilökohtaisia tietoja sisältäviin papereihin ja henkilöllisyystodistukseen. Alkoi asioiden selvittely ja piinaava odotus, jonka kestoa kukaan ei osaa arvioida.
Määräaikainen kolmen kuukauden Identiteettivakuutuksesi on päättymässä. Muuta valvontapalvelun sisältävä vakuutuksesi jatkuvaksi täyttämällä alla oleva lomake tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme 09-4270 4000.