Lauri osti pojalleen netistä uuden puhelimen. Tai niin hän ainakin luuli tehneensä. Todellisuudessa Lauri oli huijattu rekisteröitymään ulkomaalaiselle pelisivustolle ja siinä samalla hänen korttitietonsa varastettiin. Lauri turvautui mySafetyn apuun ja säästyi Korttivakuutuksen ansiosta satasien tappioilta.
Viime kesän lopussa Laurin huomion kiinnitti internetissä ilmoitus, jossa mainostettiin uuden karheaa puhelinta. Vaikka Laurilla ei ollut verkko-ostoksista aiempaa kokemusta, päätti hän tarttua tarjoukseen.
”Sivusto vaikutti minusta luotettavalta ja, vaikkei minulla ollut aiempaa kokemusta verkko-ostamisesta, olin siinä uskossa, että netistä tilaaminen on helppoa ja turvallista. Kohdallani se osoittautui kuitenkin joksikin ihan muuksi”, toteaa Lauri.
Hänen epäilyksensä heräsivät, kun puhelinta ei lupauksista huolimatta ollut toimitettu vielä joulukuuhunkaan mennessä. Samoihin aikoihin Lauri myös huomasi tiliotteessaan tuntemattomalle tilille osoitetun suoraveloitusmaksun, joka toistui kuukausittain.
”Tililtäni oli useamman kuukauden ajan veloitettu toistuvasti 80 euroa. Kyseessä oli sen verran pieni summa, etten ollut pistänyt sitä heti merkille. Kaiken kaikkiaan minulta ehdittiin veloittaa noin 400 euroa ennen kuin huomasin, ettei tässä nyt ole mennyt kaikki ihan sääntöjen mukaan.”
Oma hyväuskoisuus hävettää
Laurin onneksi hänellä oli käytössään mySafetyn Korttivakuutus, joka muun muassa tarjoaa asiantuntija-apua ja auttaa huijaustilanteiden selvittämisessä sekä korvaa luvattomista tiliveloituksista ja tililtäotoista aiheutuneita taloudellisia vahinkoja aina 2 500 euroon asti.
Luottokorttihuijauksen tultua ilmi Lauri teki vahinkoilmoituksen mySafetylle, jonka asiantuntijat ottivat asian heti hoitaakseen. Selvisi, että Lauri ei ollut missään vaiheessa oikeasti tilannut puhelinta. Sen sijaan hänet oli huijattu rekisteröitymään ulkomaalaiselle pelisivustolle ja siinä samalla hänen korttitietonsa varastettiin.
”Kyllähän se harmittaa, että olin vedätettävissä niin helposti. Olin liian luottavainen ja se kostautui pahimmalla mahdollisella tavalla. Toki nämä rikolliset olivat erittäin taitavia ja osasivat asiansa, mutta on se myönnettävä, että on korttihuijaus silti hävettänyt minua paljon”, kertoo Lauri.
Nettiostoksille vain pakon edessä
MySafetyn pitkäjänteinen selvitystyö tuotti lopulta tulosta ja peliyritys päätti korvata Laurille 320 euroa. MySafetyn palveluun Lauri kertoo olleensa todella tyytyväinen.
”Olen aina saanut mySafetyn asiantuntijoilta apua nopeasti ja helposti. Heidän panoksensa käytännön selvitystyössä oli korvaamatonta, sillä minulla itselläni ei ollut aavistustakaan, miten olisin lähtenyt vyyhtiä purkamaan.”
Vaikka Lauri selvisi luottokorttihuijauksesta lähes tappioitta, on se jättänyt häneen pysyvän jäljen.
”Olen aina ollut todella tarkka siitä, mille tahoille annan tietoni ja millaisten toimijoiden kanssa asioin. Nyt minusta on tullut vielä varovaisempi, sillä olen ymmärtänyt, että huijarit osaavat olla erittäin ovelia ja häikäilemättömiä. Sen jälkeen, että korttitietoni varastettiin, en ole tilannut nettikaupoista enää mitään, enkä tilaakaan kuin ihan pakon edessä.”
Haastateltavan nimi muutettu henkilöllisyyden suojelemiseksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.
mySafetyn asiantuntijan kommentti
”Kun asioit verkossa sinulle entuudestaan tuntemattoman yrityksen kanssa, tutustu ensin siihen, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on kyseisestä yrityksestä. Esimerkiksi googlaamalla löydät nopeasti ja helposti arvioita yrityksen toiminnasta. On kuitenkin hyvä muistaa, että myös yrityksen omat edustajat voivat osallistua näihin nettikeskusteluihin ja levittää mahdollisesti harhaanjohtavaa tietoa. Huijausten ehkäisemiseksi verkkokaupoissa kannattaa aina suosia luottokortilla maksamista sekä tarkistaa, että yrityksen yhteystiedot löytyvät verkkosivuilta. On myös hyvä ottaa tavakseen tarkistaa tiliote säännöllisesti toistuvien veloitusten varalta esimerkiksi laskujen maksun yhteydessä.”