Rikkoutuneet silmälasit, kärähtänyt leivänpaahdin ja vuotava pesukone… Vuoden aikana voi sattua ja tapahtua useampiakin odottamattomia sattumuksia. Ilman vakuutusta vahingoista voi kertyä isokin summa, ja vaikka vakuutus korvaisi suurimman osan kustannuksista, jää jo muutamankin vahingon omavastuuosuuksista monta sataa euroa maksettavaa. Asiakkaallemme Milla Vuoriselle kertyi vuoden aikana sattuneista vahingoista maksettavaksi 900 euroa omavastuuosuuksia, jotka mySafetyn Kodinturva hänelle korvasi.
Erinäisten vakuutusten maksaminen saattaa tuntua turhalta, jos vahinkoja sattuu harvoin. Vakuutusasiat kannattaa kuitenkin pitää kunnossa, sillä jo yhdenkin isomman vahingon sattuessa, vakuutus maksaa yleensä itsensä takaisin – jopa useaksi vuodeksi. Erityisesti, jos harmillisia onnettomuuksia sattuu vuoden aikana useampia, säästävät vakuutukset satojen, jopa tuhansien eurojen ylimääräisiltä kustannuksilta. Milla Vuoriselle sattui viime vuoden aikana neljä vahinkoa, jotka hänen vakuutuksensa korvasivat.
”Olen vakuuttanut itseni ja kotini laajasti, mikä ilmeni todella kannattavaksi ratkaisuksi viime vuonna. Vuosi alkoi lääkärikäynnillä, josta olisi tullut jo yksistään iso lasku maksettavaksi. Käynti korvattiin onneksi terveysvakuutuksestani, ja maksettavakseni jäi vakuutuksen omavastuuosuus. Myöhemmin, avatessani kylpyhuoneen peilikaapin ovea, hajuvesipulloni tippui ja rikkoi kaapin alla olevan käsienpesualtaamme. Kotivakuutus korvasi onneksi pesualtaan korjauksesta maksettavaksi koituneen yli tuhannen euron laskun, mutta vastuulleni jäi jälleen yli sadan euron omavastuuosuus”, Milla luettelee.
Epäonni ei loppunut tähän, vaan samana vuonna Millan silmälasit unohtuivat epähuomiossa auton peräkonttiin, jossa ne rikkoutuivat jäätyään ostosten alle. Silmälasien rikkoutuessa uusien silmälasien hankinta kuuluu yleensä laajan tason kotivakuutuksen piiriin. Loppuvuodesta myös Millan astianpesukone rikkoutui ja aiheutti laajan vesivahingon, jonka kotivakuutus korvasi.
”Kiitän itseäni edelleen valinnasta suojata itseni ja kotini erinäisillä vakuutuksilla, sillä viime vuonna sattuneista vahingoista olisi tullut minulle tuhansien eurojen lasku. Nyt säästyin pahimmalta, mutta toki omavastuuosuuksistakin kertyi suhteellisen iso summa – useita satoja euroja. Se on iso raha kerralla maksettavaksi normaalituloisellekin. Onnekseni turvanani on myös mySafetyn Kodinturva, joka korvaa omavastuuosuudet – ei vain kotivakuutuksen osalta, vaan lähes kaikista vapaaehtoisista vakuutuksista”, Milla jatkaa.
Kodinturva tuli todelliseen tarpeeseen
Kodinturva kattaa laajasti eri vakuutusten, kuten koti-, vastuu-, oikeusturva- ja tapaturmavakuutusten omavastuuosuuksia, ja Millalle Kodinturvasta oli hyötyä niin kotivakuutuksen kuin terveysvakuutuksenkin osalta. Koska Kodinturvan korvauskatto on jopa 1 000 euroon asti vakuutuskautta kohden ja vakuutuspalvelua pystyy hyödyntämään vakuutuskauden aikana moneen eri vahinkoon, ei Millan tarvinnut huolehtia omavastuuosuuksien korvattavuudesta. Kun vahinko sattui ja Millan ensisijainen vakuutus korvasi suurimman osan vahingosta, korvasi Kodinturva tämän vakuutuksen omavastuuosuuden.
”Oli huojentavaa, ettei minun tarvinnut stressata, korvaako Kodinturva tietyn vahingon omavastuuosuuden. Iso etu on myös siinä, että Kodinturvaa voi hyödyntää useita kertoja vuoden aikana, jos vahinkoja sattuu. Ja sattuihan niitä. Kodinturva on ollut isoksi hyödyksi, ja kattavuuteensa nähden kahden kahvikupposen arvoinen kuukausihinta on todella edullinen”, Milla pohtii.
MySafetyn asiakaspalvelulle kiitosta
Millalle kertyi vuoden aikana neljästä vahingosta yli 2 000 euroa maksettavaa eri vakuutusten piikkiin, joista Kodinturva korvasi yli 900 euron omavastuuosuudet. Eri vakuutusyhtiöiden kanssa vahinkojen selvittely vaati kuitenkin aikaa ja vaivaa.
”On aina oma prosessinsa selvittää asioita vakuutusyhtiöiden kanssa. Pienemmissä vahingoissa oma ilmoitus oli usein riittävä, mutta ymmärrettävästi vesivahingon osalta selvitystyötä oli paljon puolin ja toisin”, Milla kertoo ja jatkaa:
”En ole itse perehtynyt vakuutusyhtiöiden toimintaan niin paljon, että tietäisin mitä tehdä vahingon sattuessa. Tämän takia asioiden selvittely tuntui välillä todella haastavalta eri tahoja ollessa monta ja erilaisia lomakkeita ollessa täytettäväksi sitäkin enemmän. Joihinkin vakuutusyhtiöihin on myös ollut yllättävän vaikea saada yhteyttä”, Milla kertoo.
MySafetyn asiakasneuvojien tarjoama henkilökohtainen apu oli kuitenkin positiivinen kokemus.
”Sain vastauksen mySafetyn asiakaspalvelusta parissa päivässä, ja he antoivat jokaisessa vahinkotapahtumassa selkeät ohjeet, miten toimia. Haluaisinkin kiittää mySafetyn asiakasneuvojia siitä, että he jaksoivat opastaa kaltaistani keltanokkaa. Muilla vakuutusyhtiöillä olisi paljon opittavaa, sillä usein asiakaspalveluun on pitkät jonot, ja nettiin kootut yleiset kysymykset sisältävät vain harvoin vastauksen siihen, mitä asiakas etsii”, Milla toteaa.
Tarina pohjautuu mySafety Oy:n oikeaan asiakastapahtumaan. Asiakkaan nimi on muutettu identiteetin suojelemiseksi.