Pandemian aiheuttama solidaarisuuden kasvu on lisännyt myös hyväuskoisuutta
Emme ole rauhan aikana aiemmin eläneet COVID-19:n aiheuttaman pandemian kaltaisissa olosuhteissa. Pörssit sukeltavat, kadut makaavat mykkinä, kaupan hyllyt kiiltelevät metallinvärisenä ja tyhjinä, työt ovat siirtyneet koteihin tai loppuneet kokonaan, urheilukentät autioituneet ja koulut sulkeneet ovensa viikoiksi.
Samalla yhteishenki on lisääntynyt. Sosiaaliseen mediaan perustetaan ryhmiä, joiden avulla tuntemattomat voivat auttaa riskiryhmiä tuomalla heille ruokaa ja osa meistä maksaa palveluista etukäteen käyttäen sen kuitenkin vasta pandemian rauhoituttua.
Poikkeusaikoihin liittyy usein solidaarisuuden vahvistuminen, mutta valitettavasti nyt myös hyväuskoisuutemme on voimistunut. Varovaisuuden heikkeneminen näkyy suoraan verkkorikollisuuden kasvuna.
Verkkorikosten määrä on korona-epidemian aikana noussut maailmanlaajuisesti. Syitä sille on monia. Ostaminen on siirtynyt verkkoon, mikä lisää erityisesti kokemattomien verkko-ostajien riskiä haksahtaa asioimaan epäluotettaville valesivustoille.
Lisäksi ihmisten sairastuessa yritysten kapasiteetti huolehtia tietoturvasta heikkenee.
Myös vale- ja huijaussoitot lisääntyvät. Suomessakin on uutisoitu tapauksista, joissa etätöihin passitettua työntekijää lähestytään Microsoftin nimissä. Moni ei tunne työpaikkansa mikrotukikäytänteitä, jonka vuoksi ei myöskään osaa epäillä Microsoftin teknisen tuen nimissä tulevan soiton oikeellisuutta.
”Onko siis tietoturvassani etätyöstä johtuen ongelmia? Selvä, hoidetaan ne kuntoon?”, on saattanut kuulla annettu vastaus.
Puheluissa huijauksen uhria on pyydetty asentamaan esimerkiksi etähallintaohjelma työkoneelleen, jonka jälkeen häntä on kehotettu kirjautumaan verkkopankkiin tai salasanan takana oleviin yrityksen tietojärjestelmiin. Seuraukset ovat luonnollisesti olleet katastrofaaliset.
MySafety tarjoaa vakuutuksia verkkorikollisuutta vastaan, mutta meille rakkain tuotteemme on palvelu. Näinä poikkeuksellisina aikoina juuri tuosta palvelusta on ollut myös korvaamatonta apua asiakkaillemme. Voimme neuvoa heitä läpi vuorokauden siitä, miten toimia, kun verkkohuijaus osuu omalle kohdalle.
Virus voi velloa keskuudessamme, mutta muistetaan, ettei päästetä sitä koneillemme. Solidaarisuus ei tarkoita hyväuskoisuutta, ja ehdotankin, että pidetään päät kylminä ja sydämet lämpiminä nyt - ja koronan jälkeisenäkin aikana! MySafety palvelee näinä vaikeinakin aikoina tauotta ja vakuuttavasti. Ole yhteydessä - vaikket olisi asiakkaamme - jos verkkoturvallisuus huolettaa sinua.