Kiira Nieminen ystävystyi sosiaalisessa mediassa naisen kanssa, jonka kanssa hän luuli jakavansa yhteisen kiinnostuksen kohteen – hylättyjen eläinten auttamisen. Pian ystävyys alkoi kuitenkin aiheuttaa huolia, ja ennen kuin Kiira huomasikaan, oli hän antanut henkilökohtaisia tietojansa huijarin haltuun. Kun perättömiä laskuja alkoi tipahdella postiluukusta, Kiira otti huolissaan yhteyttä mySafetyn asiantuntijoihin. Onnekseen Kiiran hankkima Identiteetti- ja petosvakuutus auttoi asian selvityksessä ja suojasi taloudelliselta vahingolta.
Syksyllä 2022 Kiira Nieminen alkoi saada sosiaalisen median tililleen viestejä naiselta, joka kertoi Kiiran tavoin kokevansa tärkeäksi auttaa hylättyjä eläimiä. Naiset ystävystyivät nopeasti, ja Kiirasta tuntui, että he voisivat yhdessä saada enemmän aikaan eläinten hyväksi. Pian nainen toikin ilmi pitävänsä hylättyjen kotieläinten tilaa ulkomailla ja pyysi Kiiraa paikan päälle auttamaan.
Tarina kosketti eläinrakasta Kiiraa, eivätkä hänen epäilyksensä heränneet, kun nainen alkoi matkaa varten kysellä hänen henkilökohtaisia tietojaan.
Tosiasiassa Kiiran kanssa ystävystynyt ”nainen” oli huijareiden luoma tili sosiaalisessa mediassa, ja pian asian todellinen laita valkeni Kiirallekin, joka oli luovuttavut pyydetyt tiedot suoraan huijareille.
”Huijarit ovat nykyään entistä ovelampia. Olen suuri eläinten ystävä, ja se näkyy sosiaalisen median tililtäni. Luulenkin, että valikoiduin uhriksi juuri siitä syystä, että tililtäni oli helposti nähtävissä, kuinka paljon eläinten auttaminen minulle merkitsee,” pohtii Kiira.
”Jossakin vaiheessa sovimme, että lähden käymään naisen luona kotieläintilalla ja hän lupasi hoitaa matkan järjestelyt. Näin ollen en osannut epäillä, kun hän yhdessä viestissä pyysikin henkilökohtaisia tietojani. Olisi pitänyt tajuta, että jotain hämärää on tekeillä, sillä eihän varsinkaan tällaisia tietoja ikinä pitäisi luovuttaa muille”, hän jatkaa.
Postilaatikosta putkahtaneet perättömät laskut herättivät epäilykset
Ennen kuin Kiira tajusi virheensä huijarit olivat ehtineet hyötyä tiedoista. Kiiran identiteettiä oli käytetty rikollisten toimesta ostojen tekemiseen, joista Kiiralle kertyi postin mukana todisteena laskuja ja maksumuistutuksia. Lisäksi Kiira huomasi huijareiden tehneen tilisiirtoja hänen pankkitililtään. Identiteettivarkauden lisäksi huijarit syyllistyivät siis petokseen.
”Asiaa läpikäydessä tulee turvaton olo, kun tajuat, että hyväntahtoisuuttasi on käytetty hyväksi. Luulin todella, että olin saanut hyvän ystävän, ja on harmillista tajuta myöhemmin, ettet ole tuntenut toista osapuolta ollenkaan ja, että olet joutunutkin rikollisten petosten kohteeksi”, Kiira kertoo.
Ammattilaiset apuna selvitystyössä
Asian todellisen luonteen valjetessa Kiiralle, hän ei ensin tiennyt miten toimia. Hän kuitenkin muisti hankkineensa mySafetyn vakuutuspalvelun aiemmin, sillä identiteettivarkaudet olivat olleet paljon uutisotsikoissa ja asia huolestutti Kiiraa. Kiira ottikin yhteyttä mySafetyn asiakaspalveluun, josta hän sai henkilökohtaista tukea koko selvitysprosessin ajan. MySafetyn asiantuntijat muun muassa aloittivat laskujen riitauttamisen ja neuvoivat omaehtoisen luottokiellon tekemisessä ja pankkitilien sulkemisessa. Lisäksi mySafetyn Identiteetti- ja petosvakuutus korvasi Kiiralle rikoksesta aiheutuneita kuluja.
”Oli huojentavaa saada asian selvitykseen apua asiantuntijoilta, jotka tiesivät heti mitä tehdä. Lisäksi mySafetyn vakuutus korvasi minulle kuluja.. En olisi voinut uskoa, että juuri minä joudun petoksen uhriksi, sillä en ole mitenkään erityinen. Tapaus kuitenkin opetti, että kuka tahansa voi joutua rikollisten kohteeksi.”
Tämä on fiktiivinen tarina, joka pohjautuu mySafety Oy:n käsittelemiin asiakastapauksiin. Kuvassa oleva henkilö ei liity tapaukseen.