Netissä tapahtuvat rikokset, kuten identiteettivarkaudet ja petokset, ovat maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvava rikollisuuden muoto. Keväällä teettämämme kyselytutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen (87 %) on vastaanottanut huijausviestejä tai -soittoja. Joka kymmenes suomalainen on joutunut identiteettivarkausyrityksen kohteeksi, ja joka kolmannessa tapauksessa identiteettivarkaus onnistui.
Rehottava nettirikollisuus näkyy myös suomalaisessa identiteettivakuutuskentässä. Paljon julkisuutta saaneen Vastaamo-casen jälkeen uusia identiteettisuojan tarjoajia alkoi tulla markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Aiemmin toimijoita oli vain muutama, mutta Vastaamon tietomurto sai vakuutusyhtiöt, operaattorit ja jopa sähköyhtiöt haistamaan identiteettivakuutuksissa uuden markkinaraon.
Osa toimijoista aloitti myynnin ilmeisen kokeilunomaisesti sisällyttäen identiteettiturvaansa vain monitoroinnin ja notifikaatiopalvelun, osa taas tarjosi identiteettisuojaa esimerkiksi kotivakuutuksen osana sisällyttäen siihen vain taloudellisen vahingon korvauksen. Pikkuhiljaa, kuukausien vieriessä, Suomeen muodostui identiteettivakuutus ja -turvamarkkina, joka on harmillisen hajanainen.
Katsotaan kenttää tarkemmin:
Keskeisistä toimijoista noin puolet tarjoaa monitorointipalveluita sähköpostin osalta ja saman verran henkilötunnuksen osalta. Harvemman tuotepalettiin kuuluu luottotietokyselyvahti, eli palvelu, joka hälyttää välittömästi, mikäli asiakkaan tiedoilla on tehty luottotietokysely esimerkiksi Suomen Asiakastiedon luottorekisteristä. Tietääkseni mySafetyn uusi Identiteetti- ja petosvakuutus on markkinoiden ainoa, joka monitoroi näiden kaikkien lisäksi myös vakuutetun maksukorttitietojen mahdollista väärinkäyttöä. Nämä ovat mySafetyn termein ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä.
Hyvän identiteettisuojan keskeinen osa on myös henkilökohtainen apu ja tuki, jos vakuutettu joutuu identiteetti- tai petosrikoksen uhriksi. Nettirikosten ymmärtäminen ja niissä navigoiminen seurausten minimoimiseksi vaatii kokemusta ja tietotaitoa, jota meillä mySafetylla on.
Vain noin puolet identiteettivakuutus tai -turva nimikkeellä myytävistä vakuutuksista sisältää henkilökohtaisen avun. Näistä parhaissa asiakas saa apua omaehtoisen luottotietokiellon asettamisessa, virheellisten tietojen oikaisemisessa, luottotietojen palauttamisessa sekä laskujen ja luottojen kiistämisessä. Myös henkilökohtaisen avun sisältävien vakuutusten kattavuudessa on siis eroja.
Suurin kirjo eri toimijoiden tarjoamissa identiteettivakuutuksissa löytyy kuitenkin korvausten kattavuudessa ja korvattavissa summissa. Jälleen noin puolet vakuutus tai turva-nimellä myytävistä tuotteista ei sisällä rahallista korvausmahdollisuutta lainkaan. Niissä identiteettituotteissa, jotka sisältävät korvauksen, korvattavat summat ovat hyvin erilaisia. Osa kattaa vain identiteettivarkaudesta aiheutuneet taloudelliset vahingot tiettyyn summaan asti, toisissa korvattavuus liittyy oikeusturvaan.
MySafetyn Identiteetti- ja petosvakuutus korvaa identiteettivarkaudesta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä 20 000 euroon asti vakuutuskautta kohti, mikä on yksi markkinan kattavimmista taloudellisen turvan suojista identiteettirikoksissa. Petosturva korvaa petoksesta aiheutuneita taloudellisia menetyksiä 5 000 euroon asti vakuutuskautta kohti. Lisäksi vakuutuksemme sisältää oikeudellisen neuvonnan ja oikeusturvan sekä omavastuuosuuden poistamisen. Vakuutuksessa on myös lisäturva törkeälle huolimattomuudelle. Se tarkoittaa, että voimme arvioida asiakkaan tilanteen uudelleen, jos esimerkiksi maksukortin myöntäjä on evännyt korvauksen asiakkaan huolimattomuuteen vedoten. Mikäli katsomme, että asiakas ei ole toiminut törkeän huolimattomasti, voimme antaa myönteisen päätöksen korvaukselle.
Vaikka vakuutusten ja erilaisten suojien välillä onkin eroja, asian todellinen merkitys on muualla. Olen huolissani siitä, että nykyisessä tilanteessa kuluttajat eivät enää tiedä, mitä saavat, kun hankkivat identiteettivakuutuksen. Palvelut ovat erittyneet korvattavien asioiden, palvelumallin ja korvaussummien osalta niin paljon toisistaan, että sana identiteettivakuutus on lakannut tarkoittamasta tarkkarajaisesti mitään.
Toivonkin, että jokainen vakuutuksia kauppaava taho pyrkii selventämään mahdollisimman tarkkaan, mitä heidän osaltaan identiteettivakuutuksella tarkoitetaan. Lisäksi myös vakuutuksen nimeen kannattaa kiinnittää huomiota: antaako se oikean vaikutelman vakuutuksen sisällöstä.
Tähän mekin olemme pyrkineet uuden Identiteetti- ja petosvakuutuksemme osalta. Se tarjoaa kattavan palvelun ja sisältää juuri sen, mitä nimi kertoo: identiteetti- ja petosrikosten ennaltaehkäisyyn tähtääviä toimenpiteitä, seurausta minimoimista henkilökohtaisen palvelun kautta sekä kattavat korvaukset aiheutuneiden vahinkojen osalta. Tämän johdosta se on myös markkinoiden kattavin identiteettivakuutus.
Turvallisin terveisin,
Johanna Absgottspon
Maajohtaja, mySafety