Identiteettirikoksen uhri Ismo Hyvärinen turvautui mySafetyn Identiteettivakuutukseen, kun hänen postiluukustaan alkoi tipahdella perättömiä laskuja pikavippiyrityksiltä sekä luotolla ostetuista tavaroista. Tähän mennessä Ismolle on kertynyt velkaa yli 15 000 euron edestä. Sitä, tuomitaanko identiteettivaras tai millaisia korvauksia Ismo saa, ei vielä tiedetä. Tämän kesäkuussa 2021 tehdyn haastattelun aikaan tapauksen käsittely on käräjäoikeudessa vielä kesken.
Keväällä 2019 Ismo Hyvärinen sai viestin naiselta, joka oli vuokrannut muutamaa vuotta aiemmin hänen omistamaansa mökkiä. Viestittely jatkui ja yhteinen sävel löytyi nopeasti. Kesällä Ismo matkusti kotoaan Lapista tapaamaan Pirkanmaalla asuvaa uutta tuttavaansa toiveikkain mielin.
Juna-asemalla Ismoa oli Leenan lisäksi vastassa naisen ystävä, joka päätyi viettämään viikonloppua kaksikon seurassa.
Lomamatka sai ikävän käänteen, kun Ismo huomasi, että hänen tililtään puuttuu rahaa useiden satojen eurojen edestä. Pian luottavaiselle miehelle valkeni, että hän oli joutunut huijatuksi. Ovelan rikoksen takana oli Leena ystävineen.
”Nukkuessani naiset olivat varastaneet pankkikorttini, pin-koodini sekä verkkopankkitunnukseni, ajaneet naapurikuntaan ja nostaneet tililtäni 800 euroa. Omatunto oli kuitenkin sen verran alkanut soimata, että he olivat palauttaneet tililleni 300 euroa. Kenties he halusivat varmistaa, että pääsen takaisin kotiin”, kertaa Ismo viikonlopun tapahtumia.
Perättömiä laskuja toisensa perään
Kotiin paluun jälkeen Ismon postiluukusta alkoi tipahdella perättömiä laskuja pikavippiyrityksiltä sekä luotolla ostetuista tavaroista.
”Eräästä liikkeestä soitettiin minulle ja tiedusteltiin, olenko tilannut heiltä television ja muita kodinkoneita. Kun selvisi, etten ole ikänäni asioinut kyseisessä liikkeessä, saati tilannut heiltä tavaroita, kauppa perui tilaukseni”, kertoo Ismo.
”Tämän jälkeen aloin saada laskuja useilta eri yrityksiltä. En enää edes muista, mistä kaikkialta nimissäni oli tilattu tavaraa. Tavarat toimitettiin postin pakettiautomaattiin ja laskut lähetettiin minulle.”
Aina kun posti toi uuden laskun Ismo teki rikosilmoituksen. Kaiken kaikkiaan hänen nimiinsä on tähän mennessä kertynyt velkoja yli 15 000 euron edestä.
Vastoinkäymiset seurasivat toisiaan
Alkusyksystä 2019 Ismo päätti kääntyä vakuutuspalveluyritys mySafetyn puoleen, sillä hänellä oli mySafetyn Identiteettivakuutus. MySafetyn asiantuntijat aloittivat laskujen riitauttamisen sekä neuvoivat omaehtoisen luottokiellon tekemisessä. Samaan aikaan Ismo myös sulki pankkikorttinsa.
Syyskuun alkuun mennessä mySafetyn asiantuntijat olivat riitauttaneet kaikki siihen mennessä tiedossa olleet laskut, joita oli yhteensä noin kymmeneltä eri velkojalta.
Seuraava vastoinkäyminen odotti vain nurkan takana.
Syyskuun lopulla Ismo huomasi, että hänen tililleen maksettu eläke oli kadonnut jäljettömiin.
”Olin varma, etteivät kaikki pankkitietoni olleet mukana kesäkuisella matkallani. Olin kuitenkin väärässä ja mySafetyn asiantuntijan kehotuksesta suljin myös eläketilini kortit ja verkkopankkitunnukset sekä tarkistin, että kaikki verkkopankkitunnukseni, pankkikorttini ja korttieni pin-koodit on uusittu identiteettivarkauden jälkeen”, kertoo Ismo.
Tuolloin epätoivoinen mies myös kääntyi oikeusaputoimiston puoleen, joka otti tapauksen hoitaakseen.
Identiteettivarkaus opetti kantapään kautta
Viimein syksyllä 2020 identiteettivarkauden esitutkinta saatiin valmiiksi. Tällä hetkellä, kesäkuussa 2021, tapauksen käsittely on kesken käräjäoikeudessa koronan aiheuttaman ruuhkan takia.
”Harmittaa, etten osannut ollenkaan varautua, sillä en ollut aiemmin kuullutkaan identiteettivarkauksista. Näin jälkikäteen ajateltuna suurin virheeni oli, että säilytin matkallani käyttäjätunnustani ja salasanaani samassa paikassa, josta ne oli helppo viedä. Enää en niin tekisi. Tämä oli toivottavasti ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun identiteettivarkaus osuu kohdalleni”, toteaa Ismo.
Haastateltavan nimi muutettu identiteetin suojelemiseksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.