Kesällä 2017 Marin postiluukusta tipahti kirje, jossa kerrottiin lisätietoja hänelle myönnetystä lainasta. Järkytys oli suuri, sillä Mari ei ollut koskaan hakenut itselleen tuota lainaa. Hälytyskellot alkoivat soida tietoturvastaan tarkan naisen päässä – soittokierros toisiin pikavippiyrityksiin paljasti, että kyse ei ollut yksittäisestä tapauksesta.
”Lyhyessä ajassa nimissäni oli ehditty tehtailla useita kymmeniä lainahakemuksia eri pikavippiyrityksiin. Kauheinta oli, että kaikista soittamistani paikoista kerrottiin, että nimelläni on tehty lainahakemus. Kaikki paikat eivät olleet myöntäneet lainaa, mutta osa oli. Vielä tänäkään päivänä en tiedä tarkkaan, miten monesta paikasta tiedoillani on haettu tai on yritetty hakea lainaa”, kertoo Mari.
Kukaan ei ole suojassa identiteettivarkaudelta
Tapahtumaketju sai alkunsa, kun Marin kännykkä varastettiin keskellä kirkasta päivää. Puhelimen mukana meni myös henkilökortti, joka ei vielä tänäkään päivänä ole palautunut takaisin oikealle omistajalleen.
”Olen aina ollut huolellinen tietosuojastani. Onkin tietyllä tapaa huvittavaa, että tämä tapahtui juuri minulle. Minulla ei esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ole valokuvia, joista minut tunnistaisi, tunnen kaikki seuraajani ja kaikki julkaisuni ovat yksityisiä. Instagramissa en edes ole omalla nimelläni. Lisäksi hävitän henkilökohtaisia tietoja sisältävät postini aina huolellisesti. Olen myös aina ollut todella tarkka, mille tahoille kerron henkilötunnukseni”, kertoo Mari.
Lintukodon rikkoutunut rauha
MySafetyn tutkimuksen mukaan 760 000 suomalaista joutui identiteettivarkausyrityksen kohteeksi koronavuonna. Vaikka identiteettivarkauksien ja niiden yritysten määrä kasvaa koko ajan, on ihmisten tietoisuudessa vielä paljon parannettavaa.
”Itse osasin laittaa oma luottokielto -merkinnän päälle heti, kun huomasin henkilökorttini kadonneen. En vain tiennyt, että Suomessa toimii kaksi eri luottokuntaa. Minua harmittaa todella paljon, että kukaan ei kertonut minulle siitä toisesta. Mitään tällaistahan ei olisi tapahtunut, jos olisin tiennyt”, toteaa Mari.
Hänen mukaansa Suomea pidetään vieläkin jonkinlaisena lintukotona, jossa mitään pahaa ei voi tapahtua eikä identiteettivarkauksiin tarvitse varautua.
”Itselleni ei onneksi lopulta koitunut rahallista vahinkoa, sillä minun ei tarvinnut maksaa velkoja takaisin. Tästä huolimatta identiteettivarkaus vaikuttaa arkeeni koko loppuelämäni ajan. En esimerkiksi uskalla ottaa omaehtoista luottokieltoa pois ainakaan ennen vuotta 2021, jolloin henkilökorttini vanhenee – ja tuskin edes silloinkaan”, pohtii Mari ja jatkaa:
”Jossain vaiheessa harkitsin myös sukunimen vaihtamista, mutta Väestörekisterikeskuksesta sanottiin, että se ei auta niin kauan kuin sotuani käytetään luvattomasti. Tiedustelin myös uuden henkilötunnuksen hankkimista. Pelkkä identiteettivarkaus ei kuitenkaan riittänyt siihen syyksi.”
Identiteettivarkaus ei unohdu
Mari päätti turvautua ammattilaisten apuun, jotta saisi jaettua työtaakkaa. MySafetyn ammattilaisilta sai tiukan paikan tullen myös tukea.
”Jossain vaiheessa iski paniikki, miten saan todistettua, etten ole hakenut minulle myönnettyjä lainoja. Ja entä jos en pysty sitä todistamaan, joudunko siinä tapauksessa maksamaan kaikki velat. MySafetyn ammattilaiset soittelivat kanssani lukuisiin pikavippiyrityksiin ja selvittelivät, paljon nimissäni on otettu lainaa, mistä kaikkialta lainaa on haettu ja milloin.”
Parin vuoden takaiset tapahtumat ovat vieläkin kirkkaana Marin mielessä ja ovat osaltaan muokanneet hänen ajatusmaailmaansa.
”Luen nykyään paljon enemmän artikkeleita, jotka käsittelevät pikavippiyrityksiä ja niiden toimintaa. Myös tärkeät päivämäärät, kuten se, milloin luottokielto täytyy uusia, on merkattu kalenteriin. En kuitenkaan ole nähnyt tarpeelliseksi poistaa sosiaalisen median tilejäni, koska en jaa somessa mitään henkilökohtaisia tietoja.”
Päivittäin Mari kuitenkin miettii, missä päin maailmaa hänen henkilökorttinsa mahtaa tällä hetkellä kulkea ja käyttääkö sitä parhaillaan joku toinen.
”Aina välillä tulee mieleen, pitäisikö soittaa pankkeihin ja kysyä, onko nimissäni aukaistu tiliä. En kuitenkaan halua antaa ajatukselle liikaa valtaa, joten olen jättänyt soittokierroksen tekemättä. Jos jotain toivon, niin sitä, että henkilökorttini joku päivä palautuisi minulle. Vain silloin voin olla täysin varma, että sitä ei käytetä vääriin tarkoituksiin.”
Haastateltavan nimi muutettu henkilöllisyyden suojelemiseksi. Kuvassa oleva henkilö ei liity tapaukseen.