Nettihuijaus tuntuu usein etäiseltä asialta, vaikka tilastojen mukaan lähes jokaisella suomalaisella on lähipiirissään useampikin nettihuijauksen uhri. Tutkimuksemme mukaan lähes joka kolmas suomalainen on joutunut identiteettivarkausyrityksen kohteeksi.
Minä sain tästä muistutuksen, kun suureksi yllätyksekseni teini-ikäinen poikani joutui nettihuijauksen uhriksi. Hän oli kesätyön jäljiltä saanut ensimmäisen oman palkan tililleen ja sen johdosta myös maksukortin. Kortissa ei ollut luotto-ominaisuutta, eikä pojallani ollut verkkopankkitunnuksia vahvaan tunnistautumiseen, minkä luulin estävän verkko-ostamisen.
Kun satuin tarkastamaan poikani paperisen tiliotteen, huomasin, että tunnistamaton ulkomainen yritys oli luonut suoraveloituslaskutuksen tilille. Yritys oli laskuttanut kertaluontoisesti ison summan ja sen jälkeen siirtynyt suoraveloittamaan viikoittain 99 senttiä.
Kysyin pojaltani selitystä, ja hän myönsi hieman tunnontuskaisena tilanneensa satunnaiselta verkkosivulta videopelaamiseen liittyvän kameran. ”Kun mainoksessakin sanottiin, että sitä käyttävät kaikki huippupelaajat”, hän kakisteli. Kameran erinomaisuus jäi pojaltani kuitenkin kokematta, sillä veloituksista huolimatta hän ei saanut sitä koskaan.
Samalla tavalla on käynyt valitettavan monelle. Yhdysvaltojen kauppakomission ylläpitämään Consumer Sentinel Network -tietokantaan kirjattiin vuonna 2018 lähes puoli miljoonaa (444 602) identiteettivarkausilmoitusta. Näistä noin 160 000 olivat henkilöiltä, joiden tietoja on käytetty väärin jo olemassa olevalla tilillä tai uuden luottokorttitilin avaamisessa. Luku sisälsi vain raportoidut tapaukset. Todellinen määrä on merkittävästi enemmän.
Moni kokee voimattomuutta, kun nettihuijauksen uhriksi voi joutua monessa paikassa (some, verkkokaupat, online-palvelut jne.) mutta keinot hallita tilannetta ovat olemattomat. Minun perhettäni auttoi työpaikkani mySafetyn 24 tuntia auki oleva päivystyspalvelu ja Korttivakuutus. Poikani kortti suljettiin heti, kun soitin mySafetyn asiakaspalveluun. Meitä myös autettiin rikosilmoituksen tekemisessä, minkä lisäksi saimme mySafetylta käytännön apuja ja vinkkejä, miten tilanteessa kannattaa toimia. Meille myös tilattiin uusi kortti suljetun tilalle.
Huijatuksi tulemisen kokemus kuitenkin säilyi. Se on johtanut siihen, että olemme nykyisin entistä varovaisempia, kun asioimme verkossa. Nopeat manipulaatiokeinot – klikkaa auki supertarjous, yksi paikka enää jäljellä, voitit ilmaisen iPadin, jokaisen huippupelaajan käyttämä kamera 80 % alennuksella vain sinulle – eivät enää pure.
Mutta rikoksella on myös toinen puoli. Todennäköisesti sen yhteydessä poikani henkilötiedot vuotivat pimeään verkkoon. Jos huonosti käy, hän on sen johdosta uuden rikoksen uhri ennen kuin huomaakaan. Se on verkkorikollisuuden yksi monista katalista puolista: kerran menetettyä identiteettiä ei saa koskaan takaisin. Erityisesti tämä surettaa nuorten kohdalla.