Puhelinmyyntiin liittyy paljon ”musta tuntuu”-uskomuksia ja negatiivisia ajatuksia. Tässä jutussa HR-koordinaattorimme Noora Kesti murtaa viisi puhelinmyynnin myyttiä kertomalla, miten asiat hoidetaan mySafetyllä, jossa suuri osa myynnistä tapahtuu puhelimen välityksellä.
Myytti 1: Puhelinmyyjät ovat huijareita
Hyvä puhelinmyyjä herättelee asiakkaita miettimään oman elämänsä haasteita ja vaaroja alati digitalisoituvassa maailmassa. Myyjät lisäävät asiakkaiden tietoisuutta ja tarjoavat ratkaisuja arjen ongelmakohtiin. Hyvä myyjä osaa myydä ja keskustella erilaisten ihmisten kanssa, huomioida asiakkaan tarpeen puhelimessa ja tarjota asiakkaan tarpeisiin sopivaa ratkaisua.
– Työntekijämme viihtyvät hyvin ja kokevat myyvänsä oikeasti merkityksellisiä palveluvakuutuksia asiakkaille, Noora Kesti kertoo.
Myytti 2: Puhelinmyyjät soittelevat mihin sattuu
Tarkoitus on myydä tarpeeseen. Mikäli asiakas ei halua ostaa, ei hänelle tarvitse tuputtaa tuotteita.
– mySafetyllä markkinointi tekee paljon työtä sen eteen, että yritys ja sen palvelut ja vakuutukset ovat tuttuja asiakkaalle jo siinä vaiheessa, kun puhelinmyyjä soittaa hänelle. Asiakaskokemus on meille todella tärkeä asia ja haluamme aina jättää hyvän kuvan yrityksestä ja ylittää asiakkaiden odotukset jatkuvasti. Myyminen on meillä hyvin tarkkaan organisoitu. Asiakkaat joille soitamme, ovat jo antaneet luvan yhteydenotolle, Kesti painottaa.
Myytti 3: Puhelinmyyjät ovat ammattitaidottomia
Puhelinmyyjän työssä vasta mitataankin myyjän taitoja. Työ kehittää sosiaalisia taitoja, joista on hyötyä useissa eri tehtävissä.
mySafetylla työntekijöitä koulutetaan jatkuvasti. Alussa on kattava perehdytys työhön ja yritykseen. Ajan mittaan mukaan tulee erilaisia syventäviä koulutuksia, jotka antavat myös eväitä tulevaisuutta ajatellen
– Työ ei ole pelkkää tylsää paperista lukemista. Mikäli puhelimen päässä on nuori ja rempseä tyyppi, on myyjän hyvä myös mukautua asiakkaan tyyliin. Iäkkäämpiä ihmisiä voi taas teititellä – personoitua keskustelua siis erilaisten ihmisten kanssa. Vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä roolissa, kertoo Kesti.
Myytti 4: Puhelinmyynti on vain nuorten ensimmäinen kesätyöpaikka, josta vaihdetaan nopeasti uuteen työhön
mySafetyllä työntekijöiden ikäjakauma on suuri ja työntekijät ovat hyvin eri taustaisia. Työntekijöiden vaihtuvuus on myös suhteellisen pientä. Moni työntekijöistä on viihtynyt yrityksessä jo 5–6 vuotta.
– Heille myynti on selkeästi intohimo. He kehittävät jatkuvasti itseään ja pääsevät loistamaan siinä, missä ovat hyviä, Kesti kertoo.
Hän lisää, että uralla eteneminen on mahdollista jos näyttää paikkansa yrityksessä.
– Yrityksen sisällä voi edetä sivuttain sekä ylöspäin. Yhtenä lukuisista esimerkeistä työntekijämme Markus Jylänki, joka tuli mySafetylle kesätöihin myyjäksi ja kehittyi myyntitiimin kapteeniksi sekä myyntitiimiin Sales Leaderiksi kolmessa vuodessa.
Myytti 5: Puhelinmyynnissä ei voi tienata hyvin
mySafetyllä kesätyöntekijät saavat joskus jopa parempaa palkkaa kuin vakituiset, koska he ovat niin innokkaita. Asenne ratkaisee. Tärkein ratkaiseva tekijä on hyvä ja ennakkoluuloton asenne.
– Puhelinmyyjät saavat meillä kiinteän pohjapalkan (1 600 €/kk), jonka päälle maksetaan myynnistä tulevat provisiot. Käyttämämme provisiomalli on erityisen kannustava ja haluamme, että myyjämme saavat oikeudenmukaisen korvauksen tekemästään työstä. Uusmyynti on yritykselle kaikkein tärkein asia ja toiminnan sydän, Kesti lisää.
Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Vastuullinen Kesäduuni -kampanjan kanssa.