Mysafetyn asiakaspalveluun on viime aikoina tullut entistä enemmän yhteydenottoja kalasteluviesteihin liittyen. Tausta yhteydenotoissa on useimmiten sama: asiakkaalta on pyydetty rahaa tai pankkitunnuksia tekstiviestitse lapsien, pankin tai viranomaisten nimissä.
Syyksi rahansiirtoon on saatettu antaa mitä tahansa. Lapsen sijoitukset ovat vaarassa. Omalla tilillä on hämärää toimintaa, joka vaatii välitöntä rahojen siirtoa ulkomailla olevalle ”turvatilille”. Sukulainen on suuressa hädässä! Usein myös oman läheisen puhelinnumeron kerrotaan muuttuneen, mikä vaatii rahansiirtoa uudelle tilille. Yhteistä tarinoille on kiire toimia heti. Viestin saajan on reagoitava välittömästi tai uhkakuva toteutuu.
Nykyisin kalasteluviestit kirjoitetaan lähes aina hyvällä suomen kielellä, eikä niitä enää tehtailla ulkomailta konekääntäjien turvin. Tämä vaikeuttaa petoksen tunnistamista entisestään.
Ongelmallisen petosrikoksista tekee kuitenkin tilanne, jossa petoksen uhriksi joutunut henkilö on itse toiminut “törkeän huolimattomasti”. Silloin pankki ei korvaa asiakkaalleen hänen menettämäänsä varallisuutta. Törkeä huolimattomuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että verkkomaksuihin liittyvät vahvistusviestit ovat jääneet lukematta ja petoksen uhri on itse kirjoittanut tai hyväksynyt pankkitililtänsä tehdyt rahansiirrot.
Kun menetetyt summat saattavat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin on selvää, että hätä uhrien keskuudessa on suuri.
Mysafety tekee Petosvakuutuksensa korvauspäätökset itsenäisesti, eikä seuraa päätöksenteossa pankkien esimerkkiä. Meillä onkin ollut tapauksia, että pankki on kieltäytynyt korvaamasta menetettyä omaisuutta, mutta Mysafety on korvannut siitä vakuutuksen mukaisen summan. Vakuutus onkin edelleen paras tapa minimoida petosrikoksesta koituvia haittoja. Lisäksi Mysafety auttaa asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti: tarjoamme aina myös käytännönapua ja tukea.
Mutta myös Mysafety on joutunut viime aikoina tekemään kielteisiä vakuutuspäätöksiä. Jos asiakkaan oma toiminta on tavattoman huolimatonta, korvausta ei voi saada.
Mysafetyn asiantuntijoiden tuella listasimme viisi keskeistä asiaa, joiden avulla kalasteluviestien tunnistaminen helpottuu.
- Kalasteluviesteissä on tyypillisesti linkki, joka johtaa kalastelusivuille. Linkki itsessään on jo hyvä syy epäillä, että kyseessä voi olla kalasteluviesti.
- Kalasteluviesteissä vaaditaan nopeaa toimintaa usein jonkin uhkakuvan nimissä.
- Kalasteluviesti voi olla myös uskomattoman hyvä tarjous tai ilmoitus voitosta. Jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, se ei usein olekaan totta.
- Kalasteluviesteissä saatetaan kysyä pankkitunnuksia tekstiviestitse tai puhelimitse tai pyytää lupa saada etäyhteys koneelle. Viranomaiset tai pankit eivät koskaan pyydä tällaisia asioita tekstiviestitse tai puhelimitse.
- Jos viestejä lähetään tuttujen nimissä virheellisestä tai uudenlaisesta numerosta, soita vanhaan numeroon ja varmista että väitetty henkilö on todella lähettänyt viestin. Puhelimeni meni rikki, tämä on uusi numeroni, tarvitsisin rahaa on usein käytetty tarina petoshuijauksissa.
Turvallista syksyä kaikille!