Ruokatilaus kotiovelle, täydennystä vaatekaappiin tai uusi puhelin vanhan tilalle. Nettishoppailu on meistä monelle arkipäivää. Kun asiointi siirtyy verkkoon, kannattaa oma selusta varmistaa epärehellisten myyjien ja muiden vahinkojen varalta. Ahkera nettishoppailija Hanna Aaltonen turvautui mySafetyn Korttivakuutukseen, kun hänen tilaamansa puhelimen panssarilasit eivät koskaan saapuneet perille ja myyjä jätti vastaamatta viesteihin.
”Olen erilaisten nettikauppojen, kuten eBayn ja AliExpressin suurkuluttaja. Koska teen tilauksia nettikaupoista ympäri maailman, on hyvä, että Korttivakuutus turvaa ostokseni, jos ja kun jotain tapahtuu”, toteaa Hanna Aaltonen.
Korttivakuutus herätti Hannan mielenkiinnon, sillä se turvaa nettiostokset ja maksukortit väärinkäytöksiltä sekä tarjoaa asiantuntija-apua ja auttaa huijaustilanteiden selvittämisessä. Esimerkiksi epäonnistuneista nettiostoksista aiheutuneita taloudellisia vahinkoja vakuutus korvaa aina 1 500 euroon asti vakuutuskautta kohden.
Kadonneen lähetyksen arvoitus
Ensimmäisen kerran Hanna joutui turvautumaan Korttivakuutukseen, kun hänen eBaysta tilaamansa iPhonen panssarilasit eivät koskaan saapuneet perille.
”Olin tilannut panssarilaseja eBaysta yhteensä noin 25 eurolla. En tarkalleen ottaen tiedä, mitä tilauksen kanssa tapahtui. Tilaamiani panssarilaseja en kuitenkaan koskaan saanut, vaikka lähetysseurannan mukaan tilaus oli minulle toimitettu”, kertoo Hanna ja jatkaa:
”Koska myyjällä oli todisteita, että tilaus olisi toimitettu minulle onnistuneesti, eivät eBay tai AliExpress voineet kuulemma tehdä asialle mitään. Tässä vaiheessa en saanut enää edes yhteyttä myyjään, vaikka hän oli aiemmissa viesteissään luvannut auttaa minua kaikissa asioissa. Se oli todella turhauttavaa.”
Hannan onneksi hänellä oli mySafetyn Korttivakuutus, joka lopulta korvasi hänelle toimittamattomista panssarilaseista aiheutuneet taloudelliset menetykset ilman omavastuuta.
”Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun en saanut tilaamaani tuotetta itselleni. Aina aiemmin olen kuitenkin saanut eBaylta hyvityksen. Nyt jouduin ensimmäistä kertaa turvautumaan Korttivakuutukseen, joka minulla on ollut noin puolitoista vuotta.”
Luottavaisin mielin nettiostoksilla
MySafetyn asiantunteva ja joustava asiakaspalvelu saavat Hannalta kiitosta.
”Korttivakuutuksen ansiosta voin asioida nettikaupoissa luottavaisin mielin. On helpottavaa, kun tietää saavansa apua, jos jotain ikävää sattuu.”
Kun panssarilasit jäivät toimittamatta eikä korvauksiakaan eBaylta kuulunut, kertoo Hanna harkinneensa nettishoppailun vähentämistä. Pian hän löysi itsensä kuitenkin koneen äärestä.
”Tilasin eBaysta pari tuotetta, joita en taaskaan saanut. Tällä kertaa sain kuitenkin rahani takaisin, eikä minun tarvinnut heti uudestaan turvautua Korttivakuutukseen. Eniten näissä tapauksissa harmittaa se, että haluamaansa tuotetta ei saa koskaan itselleen. Rahallinen hyvitys ei siinä kohtaa auta, kun pettymys on suuri.”
Asiakkaan nimi muutettu identiteetin suojelemiseksi. Kuvan henkilö ei liity tapaukseen.
MySafetyn asiantuntijan kommentti:
”Maksukorttien käteisnostoille ja verkkomaksuille kannattaa asettaa turvarajat, joita voi tarpeen mukaan muuttaa omassa verkkopankissaan. Etenkin matkoilla turvarajat on hyvä asettaa tarpeeksi mataliksi. Ulkomailla reissatessa mukaan kannattaa myös ottaa useampi kortti ja suosia luottokortilla maksamista. Vaikka lähimaksut ovat helpottaneet ja nopeuttaneet ostosten tekemistä, ennen maksamista on kuitenkin hyvä varmistaa, että veloitettava summa on oikea. Korttitietojen tallentamista eri sovelluksiin ja sivustoille on myös syytä harkita tarkkaan. Pidä maksukorteista yhtä hyvää huolta kuin käteisestä, äläkä säilytä tunnuslukua ja maksukorttia samassa paikassa.”