Black Fridayna kaupat täyttyvät toinen toistaan edullisimmista tarjouksista. Tarjouksista huumaantuneet nettishoppailijat ovat otollisia uhreja verkkorikollisille, jotka johtavat kuluttajia harhaan muun muassa erilaisilla huijausviesteillä ja valesivustoilla.
Alun perin Yhdysvalloista lähtöisin oleva Black Friday -ostospäivä järjestetään aina kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Tänä vuonna Black Fridayta vietetään 25. marraskuuta. Kyseessä on yksi vuoden vilkkaimmista myyntipäivistä, jolloin kaupat täyttyvät toinen toistaan edullisimmista ja houkuttelevimmista tarjouksista. Monet kaupat mainostavatkin tarjouksiaan hyvissä ajoin ja kilpailu asiakkaista käy kuumana – niin netissä kuin myymälöissä.
Rikolliset houkuttelevat shoppailijoita harhaan erilaisilla nettikauppahuijauksilla
Black Friday saa liikkeelle myös verkkorikolliset, jotka hyötyvät huolimattomista ja kiirehtivistä nettishoppailijoista. Tyypillisimpiä nettikauppahuijauksia ovat muu muassa erilaiset viestit, joissa tuotetta myydään uskomattoman edulliseen hintaan vain yhden päivän ajan.
Nettikauppojen lähettämiksi naamioiduilla viesteillä yritetään huijata asiakas joko väärennetylle sivustolle luovuttamaan maksutietojaan tai lataamaan haittasovellus, joka on usein piilotettu viestin liitteisiin. Huijauksen tarkoituksena on yleensä tietojenkalastelu, haittaohjelmien levitys tai yritys saada tilaaja maksamaan sitovia kuukausimaksuja tietämättään.
Jos tuotetta myydään räikeästi edullisempaan hintaan kuin vastaavaa tuotetta muualla, on kyseessä mitä luultavammin huijaus. Hyviä tarjouksiakin toki on, mutta maalaisjärki kannattaa pitää nettiostoksilla mielessä.
Ennen tilausta kannattaa tutustua huolellisesti tuotteen kuvaukseen ja tuotetta myyvään yritykseen. Nettiostoksilla on hyvä kiinnittää huomiota myynti-ilmoituksen ja nettisivujen kirjoitusasuun, muiden asiakkaiden kokemuksiin ja palautteisiin sekä nettikaupan turvallisuuteen.
Huomionarvoista on myös se, että tarjoustuote voi olla halpa siitäkin syystä, että se on huonompilaatuinen kuin vastaava ykköslaadun tuote, tai siitä puuttuu joitakin ominaisuuksia.
Kahdeksan vinkkiä, miten ostat turvallisesti netistä
- Vertaile tuotetta vähintään kolmessa eri kaupassa (joko myymälässä tai netissä) ennen kuin teet ostopäätöksen. Näin löydät myös edullisimman tarjouksen ja huomaat, jos tuote eroaa olennaisesti vastaavista tuotteista. Muista vertailla myös toimituskuluja ja -aikoja, jos kyseessä on nettikauppatilaus.
- Varmistu aina sivuston luotettavuudesta ja oikeellisuudesta. Huijausten ehkäisemiseksi verkkokaupoissa kannattaa aina suosia luottokortilla maksamista sekä tarkistaa, että yrityksen yhteystiedot löytyvät verkkosivuilta. Pyri aina kirjoittamaan verkkokaupan osoite selaimeen itse ja tutki tarkkaan koko sivustoa. Kun asioit verkossa sinulle entuudestaan tuntemattoman yrityksen kanssa, tutustu ensin siihen, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on kyseisestä yrityksestä. Esimerkiksi googlaamalla löydät nopeasti ja helposti arvioita yrityksen toiminnasta.
- Harkitse tarkkaan, mitä tietoja itsestäsi tallennat eri sivustoille ja sovelluksiin. Nettikaupan tilausvaiheessa sinulta kysytään, haluatko rekisteröityä, kirjautua Facebook- tai Google-tunnuksillasi, tallentaa korttitietosi, syöttää henkilötunnuksesi osamaksua varten tai antaa markkinointiluvan. Toiset asetuksista helpottavat asiointiasi jatkossa, kun taas toiset ovat täysin turhia. Älä koskaan hyväksy mitään, mitä et täysin ymmärrä.
- Aseta maksukorttien käteisnostoille ja verkkomaksuille turvarajat, joita voit tarpeen mukaan muuttaa omassa verkkopankissasi.
- Säilytä kaikki tilausvahvistukset ja maksukuitit. Muista, että Suomessa sinulla on kuluttajasuojan mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus, mikäli olet tehnyt etäkaupan eli ostanut verkkokaupasta näkemättä tuotetta ensin, ellei ostamasi tuote kuulu poikkeuksiin. Kuitit kannattaa säilyttää myös siltä varalta, jos tuote hajoaa tai vioittuu takuuajalla.
- Tarkista tuote. Kun tuote saapuu, muista aina tarkistaa tuotteen kunto ja tee välittömästi reklamaatio, mikäli huomaat tuotteessa selkeitä virheitä. Mikäli pakettisi on vioittunut kuljetuksessa voit myös tehdä lähetyksen kuljettaneelle yhtiölle reklamaation.
- Ota tavaksi tarkistaa tiliote säännöllisesti toistuvien veloitusten varalta esimerkiksi laskujen maksun yhteydessä.
- Pidä maksukorteista yhtä hyvää huolta kuin käteisestä, äläkä säilytä tunnuslukua ja maksukorttia samassa paikassa.
MySafetyn Nettiostosvakuutus korvaa epäonnistuneet nettiostokset niin kaupallisista verkkokaupoista kuin yksityishenkilöiltä ilman omavastuuta 3 000 euroon asti. Lisäksi autamme sinua reklamoimaan tai kiistämään virheellisen nettiostoksen, näin sinä säästät aikaa asioiden selvittämiseltä.
Mikäli joudut huijauksen tai petoksen uhriksi, mySafetyn Identitettti- ja petosvakuutus tarjoaa taloudellisen suojan lisäksi ennaltaehkäisevän monitorointipalvelun sekä käytännön avun ongelman ratkaisemiseen. Se on markkinoiden ainoa vakuutus, joka kattaa sekä identiteettivarkaudesta että petoksesta aiheutuneita taloudellisia vahinkoja.
Artikkelin kuva: Shutterstock