Tuoreen tutkimuksen mukaan epäonnistuneet nettiostokset, jossa tuote on virheellinen tai tuote ei lainkaan tule perille, ovat yleisimpiä kaupallisissa nettikaupoissa verrattuna yksityishenkilöiden väliseen nettikauppaan. Kaupallisissa nettikaupoissa asia saadaan kuitenkin yli puolessa tapauksissa (54 %) selvitettyä joko uudella tuotteella tai rahanpalautuksella. Eniten rahaa suomalaiset menettävät yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa, jossa vain joka neljäs (26 %) epäonnistunut kauppa saadaan sovittua.
IROResearchin nettipetosten ehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen erikoistuneelle vakuutuspalveluyritys mySafetylle teettämän tutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista on joskus shoppaillut netissä. Heistä joka viidennellä (20 %) on kokemusta epäonnistuneesta nettikaupasta, jossa tuote on ollut virheellinen tai tuote ei ole saapunut lainkaan.
– Reilusti yli puolet vastaajista (57 %) kertoo ongelmista ensi sijassa kaupallisissa verkkokaupoissa ja kaksi viidestä (39 %) raportoi, että pieleen menneet nettiostokset ovat ensi sijassa koskeneet yksityishenkilöiden välistä nettikauppaa, kuten Tori.fi tai Facebookin nettikirpputorit, kertaa mySafetyn asiakkuus- ja markkinointijohtaja Johanna Abgottspon tutkimustuloksia.
Kolme neljästä epäonnistuneesta nettikaupasta yksityishenkilöiden välillä johtaa rahan menetykseen
Kaupallisissa nettikaupoissa yli puolet (54 %) pieleen menneistä ostoksista saadaan sovittua joko uudella tai korvaavalla tuotteella tai rahan palautuksella. Yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa sopiminen on tutkimuksen mukaan hankalampaa ja vain yksi neljästä (26 %) tapauksesta saadaan sovittua ilman rahallista menetystä.
– Kaupallisissa nettikaupoissa epäonnistunut ostotapahtuma johtaa 38 prosentissa tapauksista enintään 50 euron menetykseen ja vain kuusi prosenttia kertoo menettäneensä yli 50 euroa. Myös yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa 38 prosenttia raportoi menettäneensä enintään 50 euroa, mutta melkein yhtä monta (31 %) kertoo menettäneensä yli 50 euroa, kertoo Abgottspon.
Korona siivitti nettikaupan kasvua – uhkakuva nettipetosten osalta
Lähes 60 prosenttia (57 %) suomalaisista ostaa netistä kuukausittain ja lähes kolmannes (29 %) puolestaan viikoittain. Viimeisen vuoden aikana suomalaisten nettishoppailua on osaltaan vauhdittanut koronaepidemia. Valtaosa nettiostajista arvioi ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin*.
– Olemme seuranneet nettikaupan kehitystä pitkään ja näemme siinä valtavan potentiaalin mutta myös uhkakuvan nettikauppapetosten osalta. Tutkimuksemme mukaan kolme neljästä epäonnistuneesta nettikaupasta yksityishenkilöiden välillä johti rahan menetykseen. Vain kolme prosenttia rahaa menettäneistä nettishoppailijoista sai korvausta luottokorttiyhtiöltään tai pankiltaan, sanoo Abgottspon.
MySafetyn Nettiostosvakuutus kattaa myös yksityishenkilöiden välisen nettikaupan
MySafety lanseeraa nyt Nettiostosvakuutuksen epäonnistuneiden nettiostosten varalle. Vakuutuspalvelu korvaa pieleen menneistä nettiostoksista aiheutuneet taloudelliset vahingot ilman omavastuuta niin yritysten kuin yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä 3 000 euroon asti vakuutuskautta (12 kk) kohden.
– Käytännössä Nettiostosvakuutuksemme korvaa epäonnistuneet nettiostokset, jos netistä ostettu tuote ei saavu perille, vastaanotettu paketti on tyhjä, vakuutuksenottaja saa väärän tuotteen tai tuotteessa ilmenee virhe tai se on vahingoittunut. Palveluumme kuuluu myös henkilökohtainen tuki, jossa asiantuntijamme auttavat reklamoimaan tai kiistämään virheelliset nettiostokset. Uskomme vahvasti, että Nettiostosvakuutukselle on kysyntää etenkin heidän keskuudessaan, jotka harjoittavat aktiivisesti nettikauppaa yksityishenkilöiden välillä, sanoo Abgottspon.
MySafetyn Nettiostosvakuutuksen voi ostaa mySafetyn nettikaupasta tai soittamalla mySafetyn asiakaspalveluun, puh. 09 4270 4000.
* Lähde: Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimus, Kantar TNS Postille
Tietoa tutkimuksesta
IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 ja tiedonkeruuaika oli 20.–28.4.2021. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. +3,2 %-yksikköä.
Lisätietoja:
Johanna Abgottspon
Asiakkuus- ja markkinointijohtaja
MySafety Oy
040 664 7410
johanna.abgottspon@mysafety.fi
MySafety on paikallisesti palveleva ihmisen ja yrityksen turva verkon rikoksia vastaan. Tarjoamme Suomen kattavimmat vakuutuspalvelut verkossa tapahtuvien rikosten ennaltaehkäisyyn ja seurausten minimoimiseen. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingin Vallilassa ja Kuopiossa ja asiakkaitamme palvelee noin 50 asiantuntijaa. Konsernin pääkonttori on Ruotsissa, jossa yritys on toiminut vuodesta 1999. Suomessa olemme toimineet vuodesta 2008. Lisätietoja osoitteesta www.mysafety.fi.