Ruokaa, vaatteita ja elektroniikkaa kotiovelle tilattuna. Nettishoppailu on koronavuoden aikana lisääntynyt räjähdysmäisesti. Juuri julkaistusta tutkimuksestamme selviää, että peräti 90 prosenttia suomalaisista on joskus tehnyt ostoksia netissä. Nettishoppailun yleisyydestä huolimatta eivät läheskään kaikki suomalaiset tunnista nettiostamiseen liittyviä vaaranpaikkoja tai tiedä, miten asioida turvallisesti netissä.
Tähän ovat havahtuneet myös rikolliset, jotka käyttävät tilannetta häikäilemättömästi hyväkseen.
Uutisista olemme saaneet lukea, miten yritysten nimissä tehtailtavat huijausviestit leviävät netissä nopeasti. Viesteissä kuluttajia houkutellaan ansaan esimerkiksi huikean hyvillä tarjouksilla – harvoin liian hyviltä kuulostavat tarjoukset ovat kuitenkaan totta. Huolestuttavan moni suomalainen näihin vuorollaan kuitenkin lankeaa. Yksi varomattomista uhreista on oma teini-ikäinen lapseni.
Erilaiset huijaukset ovat arkipäivää myös yksityishenkilöiden välisessä nettikaupankäynnissä
Kuluttajat suosivat yhä enemmän ekologisia valintoja ja haluavat ostaa tavaraa käytettynä muun muassa Facebook-kirpputoreilta ja Tori.fi:stä. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat kuitenkin suuremmat kuin kuluttajakaupassa, eikä kahden yksityisen henkilön välinen kauppa kuulu kuluttajansuojalain piiriin.
Tutkimuksemme mukaan suomalaiset menettävätkin eniten rahaa juuri yksityishenkilöiden välisessä nettikaupassa, jossa peräti kolme neljästä epäonnistuneesta nettikaupasta jää sopimatta.
Me mySafetylla haluamme tuoda turvaa suomalaisten nettiasioimiseen, sillä verkosta ostaminen on erottamaton osa asiakkaidemme jokapäiväistä arkea. Siksi toimme markkinoille uuden Nettiostosvakuutuksen, joka antaa suojaa pieleen menevien nettiostosten varalle.
Koska suomalaiset ostavat tuotteita ympäri maailmaa, on Nettiostosvakuutuksemme voimassa maailmanlaajuisesti. Se kattaa myös perheen alaikäiset lapset. Lisäksi palveluumme kuuluu henkilökohtainen tuki, jossa asiantuntijamme auttavat reklamoimaan tai kiistämään virheelliset nettiostokset.
Uskon, että tämän tyyppiselle vakuutukselle on tarvetta etenkin heidän keskuudessaan, jotka harjoittavat aktiivisesti nettikauppaa.
Tutkimuksemme mukaan peräti joka viidennellä suomalaisella on kokemusta pieleen menneestä nettiostoksesta. Näiden lukujen valossa huolestuttavan monen vastaanottajan nettitilaus on epäonnistunut, jäänyt matkan varrelle tai ollut väärä, virheellinen tai muuten vahingoittunut.
Vakuutus auttaa, kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Mutta miten suomalaiset pystyisivät tunnistamaan turvalliset verkkokaupat ennakkoon?
Ostaminen kotisohvalta käsin on helppoa ja nopeaa, mutta huolellisuutta ei nettiostoksilla sovi unohtaa. Netissä asioidessa kannattaa aina tarkistaa, että yrityksen yhteystiedot löytyvät nettisivulta, tutustua muiden asiakkaiden kokemuksiin kyseisestä yrityksestä tai yksityisestä myyjästä, suosia luottokortilla maksamista sekä tarkistaa tiliote säännöllisesti toistuvien veloitusten varalta esimerkiksi laskujen maksun yhteydessä.
Kaikkea vastuuta ei kuitenkaan voida sysätä kuluttajien harteille. Tulevaisuudessa teknologia maksuliikenteen ympärillä kehittyy, ja onkin mielenkiintoista nähdä, millaisia ratkaisuja keksitään maksuliikenteen turvaamiseksi.
Kaikista tärkeintä on, että mahdollisimman moni epäonnistunut nettiostos saataisiin selvitettyä, jotta nettipetosten määrä vähenisi. Tähän me Nettiostosvakuutuksellamme pyrimme.
Johanna Abgottspon,
Asiakkuus- ja markkinointijohtaja
MySafety Oy