Ehkä oletkin jo huomannut, että haluamme pitää asiakkaistamme huolta tiedottamalla aktiivisesti Suomen petos- ja identiteettirikoskentästä. Näemme, että verkkorikollisuutta koskevan tiedon jakaminen on suorastaan meidän tehtävämme, jotta me kaikki pysyisimme ajan tasalla usein hieman pimeässä tapahtuvasta verkkorikollisuudesta ja voisimme siten entistä paremmin myös suojautua siltä.
Tästä syystä teetimme aiheesta jälleen tänä keväänä ison tutkimuksen. IRO Researchin toteuttamasta tutkimuksesta kävi esimerkiksi ilmi, että kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on saanut kalasteluviestejä, ja yli puolet heistä kokee niiden määrän lisääntyneen viime vuosien aikana.
Näistä yhteydenotoista on tullut yhteinen ongelmamme. Vaikka suomalaiset tunnistavat huijausviestit hyvin, on selvää, että tekoälyn rantautuessa myös nettirikollisuuteen, kalasteluviestien ja huijaussoittojen kohdentuminen tarkentuu sekä uskottavuus kasvaa merkittävästi – samoin vahingot.
Tyypillisesti näistä rikoksista syntyvät vahingot ovat tutkimuksemme mukaan rahan menetyksiä, sen ohella uhrit menettävät usein myös mielenrauhansa ja aikaansa identiteettivarkauksista johtuvien sotkujen selvittämiseen. Yli puolet (54 %) identiteettivarkauksien ja petosten uhreista arvioi rikoksen jälkien selvittämiseen menneen kokonaisia päiviä.
Vaikka rikosten selvittäminen vie aikaa, vain noin puolet suomalaisista kääntyy ammattilaisten puoleen identiteettirikoksen sattuessa omalle kohdalla. Se on liian vähän, sillä petos- ja identiteettirikokset selvästi huolettavat suomalaisia. Tutkimuksemme osoitti, että 42 prosenttia suomalaisista pelkää joutuvansa niiden kohteeksi ja 59 prosenttia pelkää, että heidän lähiomaiselleen käy niin. Tämä lienee osoitus tavastamme yliarvioida oma kykymme tunnistaa ja toimia verkkorikollisuuden edessä: oletamme, että itse kyllä osaamme, mutta muut eivät. Asenteemme voi tehdä meistä turhan haavoittuvaisia.
Uusin tutkimuksemme myös osoittaa, etteivät suppeat id-vakuutukset enää riitä, sillä yhä useammin rikokset koskevat myös pankkitietoja. Sen vuoksi asiakkaittemmekin pitää saada välittömästi tietoonsa, mikäli heidän salasanansa vaarantuvat tai henkilötietoja yritetään käyttää väärin. Laaja Identiteetti- ja petosvakuutuksemme kattaa nyt myös tämän. Nopealla reagoinnilla on mahdollista minimoida vahingot niin talouden, ajankäytön kuin oman henkisen hyvinvoinninkin osalta.
Jos haluat lukea tutkimuksestamme enemmän, täältä löytyy lisää.
Turvallisin terveisin,
Johanna Abgottspon